vineri, 23 mai 2014

Cele Sapte Daruri ale Duhului Sfant


In contextul in care strangeam informatii despre Maslu ca Sfanta Taina in ortodoxie ( vezi Extreme Unction ), practica in care abunda simbolismul numarului 7, a aparut referirea la cele Sapte Daruri ale Duhului Sfant, cu trimitere directa la pasajul biblic Isaia 11:2-3.
Traducerea acestui paragraf in Biblia in limba romana este:
"Şi Se va odihni peste El Duhul lui Dumnezeu, duhul înţelepciunii şi al înţelegerii, duhul sfatului şi al tăriei, duhul cunoştinţei şi al bunei-credinţe. Şi-L va umple pe El duhul temerii de Dumnezeu. "
traducere care nu dezvaluie continutul acestui paragraf.
In ebraica (varianta masoretica; in ebraica se citeste de la dreapta la stanga) este:
וְנָחָה  עָלָיו   רוּחַ  יְהוָה רוּחַ  חָכְמָה  וּבִינָה  רוּחַ  עֵצָה  וּגְבוּרָה  רוּחַ  דַּעַת וְיִרְאַת יְהוָה.
IHVH Yirah si Daath Ruach Geburah si Atzah Ruach Binah si Chokmah Ruach IHVH Ruach asupra odihni si
deci de la stanga la dreapta: Si odihni deasupra Ruach IHVH Ruach Chokmah si Binah Ruach Atzah si Geburah Ruach Daath si Yirah IHVH
Obs. Puteti obtine o astfel de traducere cuvant cu cuvant cu BibleWheel aici
limba romana kabala arbore kabalisticDeci traducerea (literala si aproximativa, la randul ei) devine :
"Si [Vav - litera ce indica coloana vertebrala] Spiritul lui Dumnezeu [Ruach IHVH] se va odihni/sprijini pe Spiritul [Ruach] lui Chokmah [tradus intelepciune], Spiritul lui Binah[tradus intelegerii], Spiritul [Ruach] lui Atzah [sau Chesed sau Gedulah, Intimul], Spiritul [Ruach] Geburah [Buddhi, Sufletul Spiritual], Spiritul [Ruach] Daath [Cunoasterea oculta, Sefirotul ascuns] si [Vav] Yirah [reverenta/fervoarea/frica] IHVH.
Si [Vav] (-l va face in) Spiritul [Ruach] Yirah [reverentei/fervorii/fricii] IHVH si nu va judeca dupa vederea ochilor si nu va decide/respinge dupe cele auzite de ureche "
unde Ruach este unul din cele cinci feluri de suflet/spirit/mod de manifestare, Chokmah (trad. intelepciune), Binah (trad. inteligenta/intelegere), Chesed (trad.mila/iubire), Geburah (trad.rigoare/severitate) si Daath (trad.cunoastere) sunt cinci dintre sefirotii Kabalei Ebraice, IHVH este Numele celui nenumit - Iod-He-Vav-He - ce poate indica in unele contexte Trinitatea impreuna cu Absolutul.
Iar Yirah, este un termen ce ne indica respectul si iubirea, teama si fervoarea cu care trebuie sa respectam Legea lui Dumnezeu (ca si Pehad פחד de pe Pentagrama) dar numeste si partea inferioara a coloanei vertebrale, sacrumul, baza coloanei si ne trimite astfel la strictetea referitoare la energia creatoare, Yesod. De fapt radacina cuvantului are si sensul de curgere, a unei ape, rau sau ploaie. In  Proverbe 9: 10 gasim explicatia:
"Inceputul intelepciunii (Chokmah) este frica de Dumnezeu ( IHVH)."
Acesta - Cele Sapte daruri ale Duhului Sfant - este doar un exemplu care ne arata cum paragraf biblic, interpretat si enuntat crestineste in diverse feluri, este de fapt un enunt kabalistic perfect neinteles. Si, bineinteles, pentru a ii patrunde sensul ai nevoie de kabala.
Interpretarea acestui paragraf are multiple niveluri si nu se poate face scotandu-l din context.
Aceleasi cuvinte - denumiri de Sephiroti - le gasiti pretutindeni in Biblie si, recunoscandu-le, puteti cuprinde mai mult. Din pacate traducerea Bibliei in limba romana face de nerecunoscut chiar si intelesul superficial al originalului.
De exemplu: Pilde / Proverbe  8:12-15 :
Eu [sunt] Întelepciunea (Chokmah), locuiesc impreuna cu prevederea si stapanesc stiinta (Daath) si buna chibzuiala.
Frica (Yirah) de Domnul este urîrea rãului; trufia si mîndria, purtarea rea si gura mincinoasã, iatã ce urãsc eu.
Al meu este sfatul (Atzah - Hesed) si buna chibzuiala, eu sînt priceperea (Binah), a mea este puterea (Geburah).

sau 1Paralipomena / 1Cronici 29:1
A Ta este, Doamne (YHVH), mãrirea (Gedulah -Hesed), puterea (Geburah) si mãretia (Tipheret), vecinicia (Netzach) si slava (Hod), cãci tot ce este în cer si pe pãmînt este al Tãu; a Ta, Doamne, este domnia (Malkuth), cãci Tu Te înalti ca un stãpîn mai presus de orice.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu