miercuri, 2 martie 2011

Calendarele Mayase si numaratoarea de 9+9 zile

Articol din 7 februarie 2011 (ii multumim Anei Nicolai-sursa editura For You)


Carl Johan Calleman

Deseori vorbim despre calendarul Mayas de parca ar fi ceva statornic si etern, care a ramas neschimbat de-a lungul epocilor. O astfel de perspectiva este departe de adevar, intrucat calendarele pe care poporul Mayas le-au folosit au suferit schimbari, in functie de schimbarea propriei lor perspective. Acest lucru a depins, la randul lui, de modul in care diferitele polaritati ale constiintei au modificat si perceptia mayasilor asupra realitatii, la fel cum s-a petrecut si in restul lumii. Dupa parerea mea, poporul mayas nu e o rasa speciala, inzestrata cu gena unui calendar superior, ci un popor de pe planeta noastra, care a trait intr-o locatie speciala si care, drept urmare, a dezvoltat in anumite perioade o sensibilitate sporita fata de valurile de constiinta ce au pus in miscare evolutia de pe planeta noastra.

Aceasta sensibilitate sporita a fost mai cu seama evidenta, in timpul asa-numitei culturi Clasice (200 - 900 d.Ch), cand cunoasterea calendaristica a culturii mayase a atins apogeul si, dupa parerea mea, acesta este lucrul pe care trebuie sa-l redobandim, mai ales in momentul de fata. Aceasta este cultura in cadrul careia Numaratoarea Lunga a capatat importanta si in care au fost descrise cele noua niveluri ale lui Bolon Yokte Ku. Un exemplu despre modul in care sistemul calendarului Mayas a fost influentat de diferitele energii cosmice este felul in care Numaratoarea Lunga isi diminueaza rolul, dupa declinul culturii Clasice (cea mai veche inscriptie cu o data de-a Numaratorii Lungi este din anul 32 i.Ch, iar cea mai recenta este din anul 909 d.Ch, ea aparand doar in mod sporadic in texte din secolele din urma). Cultura mayasa post-Clasica a inceput apoi sa foloseasca in locul Numaratorii Lungi de 13 baktuni (394 de ani), asa-numitele Numaratori Scurte de 13 katuni (19,7 ani). Acest lucru in sine a constituit o schimbare calendaristica foarte semnificativa. Este interesant de notat ca, atunci cand frecventa transformarilor a crescut de 20 de ori (asa cum Ciclul Planetar a inceput sa se faca simtit), mayasii si-au schimbat sistemul calendaristic, ca sa reflecte aceasta crestere a frecventei. Acest lucru este similar cu ceea ce cresterea iminenta a frecventei celui de-al noualea val pare sa ne oblige sa facem in perioada de fata. In final, mai ales odata cu sosirea europenilor, au survenit si alte schimbari calendaristice, iar Numaratorile Scurte si calendarul de cicluri de 52 de ani nu au mai fost folosite.

Aceste schimbari ale calendarelor sunt oglindiri ale modului in care s-a schimbat mentalitea mayasilor (ca si a restului omenirii), dat fiind ca au existat energii diferite ce veneau din cosmos, asa cum o descrie calendarul lor. Acest lucru este ceva natural, intrucat nu ar exista niciun motiv sa respecti un calendar profetic (cum erau Numaratoarea Lunga si Numaratorile Scurte) daca acesta nu reflecta frecventa predominanta a schimbarii cosmice. Abandonarea Numaratorii Lungi, in favoarea Numaratorilor Scurte, in urma cu aproape o mie de ani in urma, este si motivul pentru care cei mai multi dintre inteleptii mayasi contemporani ar ezita sa indice, cu precizie, un sfarsit la Numaratoarea Lunga, intrucat informatiile pe care le detin despre aceasta provin de la arheologi si nu dintr-o folosire continua, pe cont propriu, a acestei numaratori.

Singurul calendar Mayas, care a jucat un rol important de-a lungul unei perioade foarte lungi de timp, este tzolkin-ul de 260 de zile. Cea mai veche inscriptie cunoscuta despre el se afla in site-ul Zapotec din Monte Alban, datand din anul 550 i.Ch, iar el a fost folosit pana in timpurile actuale. Masura in care a fost folosit acest calendar a cunoscut si ea schimbari importante de-a lungul epocilor, ajungand ca, in timpul constiintei intunecate a Ciclului Planetar sa fie limitata doar la satele de munte din Guatemala. Prin urmare, folosirea calendarului tzolkin a fost si ea supusa schimbarilor in constiinta ce se desfasoara in cultura mayasa si pretutindeni in lume. Astfel, de exemplu, in jurul anului 550 i.Ch. – mai exact, la jumatatea Numaratorii Lungi – s-a dezvoltat o sensibilitate pentru calitatile spirituale ale tzolkin-ului in emisfera vestica a planetei noastre si avem motive sa credem ca, in acel moment, indivizii au devenit asociati cu calitatile semnelor lor de nastere. Perioada de la jumatatea Ciclului National constituie si ea perioada nasterii individualitatii umane pe planeta noastra, mai cu seama in Grecia.

Prin nasterea individualitatii umane – inainte de secolul al VI-lea i.Ch – oamenii pe care ii cunoastem din istorie, sunt fie regi, fir personalitati aproape mitice, cum ar fi Imhotep, arhitectul principal al piramidelor egiptene, sau Homer, autorul Iliadei, dispar in negura lumii antice. Ne este greu – daca nu imposibil – sa ne identificam cu ele ca indivizi. In jurul secolelor al VI-lea si al V-lea, apar personalitati ca Socrate si Pericle, sau chiar regii persani, care ne impresioneaza ca individualitati umane. Prin urmare, s-a putut argumenta ca transformarea care a avut loc la mijlocul Ciclului National a produs nu numai aparitia tzolkin-ului – un calendar care inzestreaza indivizii cu calitati deosebite – ci si individualitatea omeneasca – un ego nou – intr-o alta parte a lumii. De aici, la o scara globala, schimbarea de constiinta care a condus la aparitia individualitatii umane a fost in sincronicitate cu dezvoltarea tzolkin-ului. Revine, asadar, aceeasi tema, si anume ca aceste calendare folosite de mayasi aveau legatura cu campul de constiinta ce guverna fiecare Ciclul si ca, de fapt, dupa cum am mentionat mai sus, in timpul Ciclului Planetar aproape ca si tzolkin-ul a fost dat uitarii.

Din aceasta perspectiva, devine interesant sa se faca speculatii privind consecintele ce ar putea apare in urma folosirii unei numaratori de 9+9 zile si despre transcendenta ei asupra tzolkin-ului. S-ar parea ca aceasta transcendenta ar fi apoi legata de transcendenta individualitatii noastre si, in special, a ego-ului care s-a nascut in Ciclul National – un ciclu dualist. Acest lucru pare sa implice, cu exactitate, ceea ce am spus mai inainte despre diferitele polaritati ale Ciclurilor – si anume, faptul ca acum, in cel de-al noualea val, va veni constiinta unimii, pentru a transcende dualitatea. Asadar, egoul nu va fi ucis, ci i se va acorda un rol mai mic, in slujba Totului, mai degraba decat de conducator al vietilor noastre, asa cum li se intampla foarte des oamenilor, in general. Simt ca cel de-al noualea val are de-a face cu capitularea deplina in fata Totului si cu scopul lui in creatie. Aceasta capitulare este principalul lucru ce trebuie facut, ca sa parcurgem cu succces urcusul si sa putem asista la „coborarea lui Bolon Yokte Kuh” – manifestarea simultana a celor noua valuri. Pe masura ce numaratoarea zilei 9 + 9 a celui de-al Noualea val devine activa, la 9 martie 2011 si chiar inainte de asta, vom fi confruntati, intr-o oarecare masura cu alegerea daca sa urmam tzolkin-ul de 260 de zile cu diferitele sale semne ale zilei, generatoare de individualitate, sau cele 234 de zile ale celui de-al noualea val al constiintei unimii. (O forma extrema de semne ale zilei generatoare de ego este oferita de calendarul Dreamspell, inventat de Jose si Lloydine Argüelles, care ofera identitati indivizilor, cum ar fi „Razboinic cosmic alb”, etc). Intrucat egoul este un produs al aceluiasi val ca si tzolkin-ul, s-ar parea asadar ca ni se prezinta, intr-o oarecare masura, o alegere intre individualitate si constiinta unimii. Tzolkin-ul traditional ar putea fi descris ca un calendar al individualitatii, in vreme ce numaratoarea de 9 zile, ce apare acum, reprezinta calendarul constiintei mai inalte, care transcende totodata granitele nationale si etnice, asa cum ne-am astepta de la un Ciclu Universal.

Acest lucru creeaza o oportunitate remarcabila de a ne alege calea in vremurile ce vin, bazata pe tipul de calendar pe care il folosim. Aceasta este cu adevarat o alegere libera, caci, la urma urmei, valurile mai joase nu vor disparea doar pentru ca este activat cel de-al noualea val. Totusi, urcusul spre al noualea val ar implica ideea ca accentul sa fie pus pe numaratoarea de 18 zile, chiar daca folosim si tzolkin-ul. Pare sa fie un lucru corect sa admitem ca, pentru ca Bolon Yokte Ku sa isi faca aparitia in hainele sale de gala, este necesar ca o parte destul de mare a omenirii sa aleaga, cu adevarat, sa urce spre cel de-al noualea nivel, ceea ce implica totodata sa urmareasca numaratoarea de 9+9 zile. Accelerarea timpului pe care o implica de la sine aceasta numaratoare, ne va stimula sa traim tot mai mult in momentul prezent. In acest proces vom da drumul la multe dintre trasaturile individuale deosebite, care au fost atat de importante pentru identitatile egoului nostru si, pe masura ce are loc acest lucru, ne vom deschide spre iubirea neconditionata a Totului.

Carl Johan Calleman

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu