http://agricultura-sustenabila.blogspot.ro/2013/06/cu-sau-fara-tehnologie-in-gospodaria.html
Un fin
observator, francez trăitor pe meleagurile noastre pe care am fost onorat să-l
cunosc şi cu care am avut ocazia în câteva rânduri să vorbesc, comentează
adesea la articolele pe care le postează pe Facebook: tic-tac, tic-tac,
tic-tac... Ar trebui să ni se graveze ticăitul ăsta în minte de fiecare dată
când ne gândim la sistemul de pensii, la sistemul de sănătate, la sistem în
general, ba chiar la tot ce ţine de civilizaţia energetică/tehnologică. Totul
trebuie proiectat pe spirala descendentă a timpului, care o ia la fugă în
vârsta de fier, erodând şi sfărâmând tot ce cutează să-i reziste. Suntem
educaţi (prost) să gândim în termeni statici, ca şi cum universul ar sta în loc
de fiecare dată când noi privim tâmp la el, până când ne prindem şi ouăm o
definiţie. Ei bine, lucrurile se mişcă, şi numai mintea noastră înceată numeşte
cu acelaşi nume realităţi schimbătoare. Tic-tac, tic-tac, tic-tac, vorba
franţuzului.
Deci mergem
la ţară. Ne-am săturat de oraş, ne-am învins greaţa îndelung cultivată pentru
noroi, suntem pregătiţi să îndurăm cu stoicism tăcerea iernii şi jurăm pe roşu
să nu înnebunim de la greierii ăştia odioşi care nu mai tac dracului odată. Sau
o data? Am calculat cât lapte dă pe zi o vacă deşi niciodată, nici la beţia cea
mai cruntă un ţăran n-ar face asta, ştiut fiind că o vacă nu este egal altă
vacă, adică Dumnezeu nu se repetă. Dar noi nu suntem ţărani, noi înjurăm de
“băi, ţărane”, noi suntem orăşeni, adică gândim în termeni de vaca aritmetică,
vaca redusă la unitate, pe care o poţi aduna, scădea, înmulţi şi împărţi pe
pătrăţelele unui caiet de mate. Ar trebui să se spună: băi, orăşeanule!
Ajunşi în
punctul cu înjurătura, uităm să ne întrebăm: ţăran sau fermier? Şi uite aşa
punem sub semnul întrebării civilizaţia tehnologică, sau civilizaţia
energetică. Iar anii de dresaj îşi spun cuvântul, că de educaţie nu se pune
problema, şcoala publică te dresează ca pe javra nefericită a lui Pavlov,
salivezi şi tu când te gândeşti la motopompă, la curen trifazic, la moara cu
ciocănele pentru tocat porumbul, la alimentarea cu apă potabilă, clorinată,
direct din ţeava de la Cluuuj. Deci ai putea pune sub semnul întrebării, sigur
c-ai putea, dar dresajul nu te lasă, n-ai fost învăţat să gândeşti, ar
presupune norme şi constrângeri (ad augusta per angusta!), ai fost învăţat să
ai păreri personale, care-s un fel de fiţe şi nimic mai mult. Ştii că javra lui
Pavlov era perfect liberă să ridice piciorul drept sau stâng ca să se pişe? Cam
atata libertate ai şi tu în cap, adică acolo taman acolo unde începe libertatea.
Te-ai
întrebat de ce oamenii construiesc cu BCA, izolează cu polistiren şi apoi bagă
fire şi conducte în casă, deşi ar putea să construiască cu materiale naturale,
să-şi poziţioneze casele după soare şi nu după drum, să producă curent atât cât
au nevoie şi chiar mai mult? Pentru că au aflat că “aşa se face”. Iar “aşa se
face” e o chestie de îndelungă condiţionare. Adică dresaj. În momentul în care
întrebi: chiar aşa? - salutare supunere, salutare căţeluşul cuminte care şi-a
epuizat mintiuca pentru a-i face plăcere savantului nebun, nefericit distribuit
în rolul de şef de laborator. Educaţia începe acolo unde ne chestionăm
pre-judecăţile, şi alegem dintre cele false şi cele autentice pe cele
salvatoare. Pentru că, nu-i aşa?, de pre-judecăţi nu se poate scăpa.
Deci,
tehnologizăm casa bunicii de la ţară sau nu? Păi, ia să vedem cât valorează
ceea ce ştii despre tehnologie. Despre înalta tehnologie, pentru că există
totuşi o tehnologie admisibilă şi benefică, nu pledez pentru cosit cu piciorul
şi tăiat copaci cu muchea palmei, americanii îi spun “low technology”, şi în
apanajul ei intră toate instrumentele cu acţionare manuală sau animală, tot
ceea ce poate fi întreţinut cu investiţii energetice neglijabile, şi care poate
fi acţionat fără petrol, fără curent electric, fără gaze naturale. O coasă sau
o moară de vânt au în comun faptul că pot funcţiona cu forţa braţelor sau a
vântului, pot fi întreţinute cu instrumente foarte simple, iar în caz de
distrugere sunt recuperabile într-o covârşitoare proporţie (de exemplu, o coasă
care se frânge – sunt cazuri – poate fi transformată în 2-3 cuţite).
Păi,
tehnologizăm cum să nu, pentru că tehnologia ne uşurează eforturile. Adică, de
ce să cosească un om 2 hectare de pământ timp de 8 zile, când poate să cosească
în 2 zile, cu o motocoasă. Pe curent sau pe benzină, nu contează, moto să fie.
Şi uite aşa câştigă 6 (şase!) zile. De ce să toci furajele manual, cu un
tocător simplu, când poţi să le toci cu un tocător acţionat de motor, mult mai
repede, şi mai ales fără să depui efort (e-f-o-r-t!). În şirul banalităţilor
înregistrăm: arătura făcută cu tractorul, recoltarea păioaselor cu combina,
mulsul mecanizat ş.a.m.d. Toate, invariabil, te ajută să câştigi timp şi bani.
Mai mult timp şi mai mulţi bani. Sau mai mulţi timpi şi mai mult ban?
Hai să repetăm
ceva ce-ar fi trebuit să-ţi fie clar din copilărie: totul costă. E o lege
universală: întotdeauna ceva se pierde atunci când ceva se câştigă. E dacă,
vrei, formularea mai realistă a faimoasei legi: totul se transformă pentru că
atunci când ceva se câştigă, ceva musai se pierde. Uneori, brutal, se spune că
nimic nu-i gratis. Şocant, nu? Primul aspect tehnologia, cu cât e mai complexă,
costă mai mulţi bani, asta ştii şi tu. Cea mai scumpă coasă costă 160 de lei,
şi încă vreo 15 lei este coada. Eu folosesc una rusească, de 40 de lei, şi încă
n-am găsit pe cineva care să spună că e proastă. Mă refer la cineva care se
pricepe de la foarte bine în sus să cosească. Prin comparaţie, o motocoasă
costă cam 1000 de lei. Am de cosit cam 24 de zile pe an în regim de low
technology. În regim de high technology aş consuma doar 6 zile. Mi-ar rămâne,
deci, 18 zile de lucru, o adevărată pleaşcă. Trebuie doar să mă întreb dacă
timpul câştigat astfel îşi merită banii. Am uitat să spun că lama coasei
ţărăneşti poate servi 20 de ani şi mai bine, răstimp în care “mănâncă” cute,
piatra de ascuţit, şi probabil cam 2 ciocănele de bătut coasa. Icul, dacă e
făcut cum se cuvine, poate ţine preţ de câteva generaţii. Am văzut unul făcut
dintr-un cap vidia de la o maşinărie care sfredelea cărbunele în mină, avea
vreo 30 de ani şi nu prezenta niciun semn de oboseală. Prin comparaţie, motocoasa
consumă benzină sau curent cu o lăcomie considerabilă, şi pot paria cu oricine
că nu va funcţiona după 7-8 ani. Iar dacă a fost făcută să ţină cât garanţia,
în 3 ani luăm alta (muuult mai performanta, fără discuţie!).
Cam acestea
sunt reflecţiile legate de bani. Însă mai e ceva, un detaliu important care
ţine de modul de a face, şi care nicio gândire contabilă nu-l poate cuprinde. Coasa,
în mâna unui expert, este un instrument personalizat. Alegerea mânerului nu e o
problemă de preţ (deşi trebuie să fii măiestru ca să cobori preţul de la 15 lei
la 10), ci de cunoaştere a reperelor exacte, a proporţiilor dintre anvergura cosaşului
şi locul unde e amplasat mânerul. Unghiul de înclinare a lamei faţă de coadă
face diferenţa între poziţia corectă a spinării sau o durere grozavă de şale
după doar un ceas de lucru. Coasa bună este un ansamblu magnific, cu nimic
inferior unei katana japoneze. Am ţinut în mână o coasă cu care se putea lucra
folosind forţa a 2 degete, unul de la stânga şi unul de la dreapta. Era atât de
uşoară, de ascuţită şi de echilibrată încât îţi dădea senzaţia că merge
singură, nu-ţi putea fi frică decât că nu te poţi ţine după ea.
Apoi,
cositul în sine. Cu o motocoasă mergi cu căştile pe urechi, într-un zgomot obositor
de motor în doi timpi. Coasa ţăranului cântă. De motocoasă fugi cât poţi mai
departe. Dacă ai norocul să te afli undeva, lângă cosaşi, te aşezi pe pământ şi
adormi legănat de muzică. Doi tipi cu motocoasa sunt, fiecare în parte,
singuri. Între ei nu există comunicare decât cel mult prin semne. Doi cosaşi
pot vorbi, se pot lua la întrecere, se pot şicana. Bine, o să-mi ziceţi, dar coasa are nevoie de
forţă. Şi aici se vede cât de pufani sunteţi. Experţii spun că de obosit, doar
cel care nu ştie să cosească oboseşte. Afară de efortul de a sta în picioare,
un om antrenat cu un instrument bun nu mai depune niciun efort. Alternarea
timpilor de efort (tăiatul ierbii) cu cei de odihnă (revenitul la poziţia
dinaintea tăierii), legănatul acela de la dreapta la stânga şi apoi de la
stânga la dreapta, pauza inevitabilă pentru ascuţit instrumentul, toate acestea
fac ca, după o zi de coasă, cosaşul bun să vină odihnit acasă.
Dacă vi se
pare paradoxal ceea ce am spus, gândiţi-vă la maeştrii zen care pot despica un
măr aflat pe capul cuiva cu o sabie, fără să secţioneze niciun fir de păr.
Magnific? Sigur, dar magnificenţa asta încă mai există în satele româneşti,
avem maeştri care pot lucra 12 ceasuri fără să obosească, fără nici cea mai
lejeră febră musculară a doua zi în zori, acolo unde un orăşean cade în
genunchi după jumătate de oră. Procesul este acelaşi: oricine poate pune mâna
pe o sabie şi tăia cu ea, la rigoare, ceva. Însă nu oricine poate fi capabil de
o performanţă în faţa căreia să-ţi stea inima în loc. Instrumentul manual
educă. Şi motocoasa educă, sigur, în 2 zile înveţi cam totul. Coasa însă are
nevoie de mult mai multe zile, poate de ani (oricum, mai mult de 30-40 de zile
pe an nu o vei folosi, n-am cunoscut pe nimeni care să dea jos troienele de pe
casă cosind).
Deci, da,
să nu uităm asta: high technology este până la urmă o chestie extrem de simplă.
O motocoasă nu cere spirit de observaţie, nici cine ştie ce dotare
intelectuală. Devii “bun” în câteva zile. Coasa, în contrapartidă, cere un
anume esprit de finesse. Motocoasa, după ce înveţi s-o plimbi ca limba-n gură,
nu mai are ce să-ţi arate. Coasa va fi întotdeauna un obiect surprinzător,
care-ţi va oferi capacităţi ce le vei putea converti în alte domenii. Era o
anecdotă cu un copilaş pe care părinţii îl trimiseseră să înveţe karate la
călugării Shaolin, şi care timp de un an întreg fusese pus să facă o singură
operaţiune, de dimineaţa până seara: să golească o găleată de apă lovind cu
palma. După un an, mititelul povesteşte furios acasă că n-a învăţat nimic
karate, şi ca supremă mânie loveşte masa încărcată cu mâncare. Masa se face zob
(sper totuşi că orezul s-a putut recupera, fie şi ales bob cu bob în 2
beţişoare made in China). Toate instrumentele artelor marţiale s-au dezvoltat
din instrumente agricole sau forestiere manuale. Mecanizarea agriculturii n-a
dat nimic pe linia asta.
Suntem
ispitiţi să credem că mecanizând vom putea lucra mai mult, vom câştiga mai
mulţi bani şi nivelul nostru de trai ar creşte. Ah, era să uit, şi în final am
fi mai fericiţi. Păi, este fals. Nu ajungem să lucră mai mult, trebuie să
lucrăm destul de mult ca să acoperim costul tehnologiei şi al energiei.
Practic, un ţăran care foloseşte pentru transport o pereche de boi se poate
mulţumi cu cinci hectare de pământ, din care unul va fi alocat producerii de
furaje pentru iarnă (lucernă + sfeclă furajeră). Dacă mai are şi un hectar de
porumb, inevitabil va folosi strujanii (dacă e moldovean) sau jupii (dacă e
ardelean) tot pentru hrana boilor. Aparent, tractorul nu are nevoie de aşa
ceva, însă realitatea simplă ne demonstrează că scula cu motor este mult mai
lacomă. Întâi de toate, cu doar cinci hectare nu ai suficient volum de lucru
pentru a folosi un astfel de utilaj, aşa că va trebui musai să ai cam 30-40 de
hectare.
Fiecare
litru de motorină este echivalentul financiar al unui balot de lucernă de 30 de
kg, deci va trebui să cultivi cel puţin 8 hectare de ceva numai ca să întreţii
tractorul: combustibil, cauciucuri, piese de schimb. De fapt, tot ce se câştigă
la eficienţă se pierde la costuri de întreţinere. În anii 50-60, când uzinele
producătoare de tancuri s-au convertit în producţia de tractoare iar uzinele
producătoare de gaze de luptă au trecut la producţia de biocide (începea
războiul împotriva pământului), energia încă era ieftină, şi singurele efecte
vizibile au fost dispariţia perdelelor forestiere (tractorul avea nevoie de
spaţii mari) şi falimentarea micilor fermieri (de care era nevoie la oraş, în
uzine). Astăzi, tic-tac, tic-tac, tic-tac, vorba franţuzului, totul e la fel,
doar că energia s-a scumpit, deci menţinerea standardelor de producţie din urmă
cu 50-60 de ani este imposibila. Soluţia nu stă în “mai mult”, pentru că nu este
capăt aici, poţi cumpăra şi mai mult pământ, şi mai multe tractoare, cu şi mai
multe credite, moment în care te trezeşti într-o cursă dementă spre linia
orizontului (target, s-o atingi cu mâna). Soluţia
este limita bună sau, cum zicea cineva: tot o cafea bei, tot o friptură
mănânci. Una, şi nu două.
Şi aici mai
intervine un element necuantificabil: pierderea scării umane prin mecanizare.
Se spune că există două ritmuri fundamentale pentru om: bătaia inimii mamei şi
galopul calului. Acestea sunt ritmurile viului. Modernitatea ne-a adus un ritm
nou, cel al motorului. Acesta este ritmul non-viului. Motorul nu are vocaţie
ontologică, de aceea poţi să-l admiri, dar nu să-l iubeşti. Mama, calul şi
motorul creează dependenţă în egală măsură, şi asta este partea tristă a
lucrurilor. Interesant este că nu le putem avea pe toate. A trebuit să constat,
de exemplu, că şoferii bun nu pot avea cai, pentru că tind să se comporte cu
animalele la fel ca şi cu motoarele. Am văzut trăpaş bun şi harnic băgat în
grajd toamna şi scos cu condiţia fizică complet ruinată în primăvară, pentru că
proprietarul îl abandonase la iesle câteva luni, fără să se gândească la vorba
simplă a ţăranului: calul trebuie purtat, adică pus la sanie şi mers măcar la
două zile câţiva kilometri, ai sau n-ai treabă.
Omul se
mişcă asimptotic între finit şi infinit. Modernitatea vine cu o ofertă nouă:
indefinitul. Se spune că putem aveam
maxim 300 de contacte umane, adică populaţia unui sat normal. Dacă e adevărat,
atunci oriunde ne-am afla, la Puţureni sau în New York, tot 300 de suflete ne
umplu existenţa. Satul acesta care reprezintă scara umană îl avem cadou, prin
naştere, dacă am fost suficient de norocoşi, sau îl reconstituim ca pe-un
castel de nisip într-un oraş dement. Satul ca dat este finitudinea bună şi cuminte.
Infinitul îl avem în rugăciune, în textul sacru, în hermeneutica lui bună, în
invocaţia inimii. Indefinitul nu-i nici una, nici alta, e ruperea scării umane
fără saltul spre sacru, e pulverizarea cantitativă fără răscumpărare
calitativă. E motorul diesel al tractorului, e cei 5000 de prieteni de pe
Facebook, e oferta de 3000 de minute de la vodafone. Peste tot unde eşti
strivit, toată libertatea fără repere redusă la statutul de fiţă năroadă, poţi
fi sigur că ai faţa urâciunii pustiirii, indefinitul plictisitor şi greţos al
lumii care l-a uitat pe Dumnezeu.
De ce să am
eu o gospodărie croită după necesităţile non-viului, când pot lucra pentru viu?
De ce să am 20 de vaci, pentru că aşa vrea instalaţia de muls automat? De ce să
am soiurile de pomi şi viţă-de-vie care îşi păstrează cel mai mult timp
aspectul de proaspăt in supermarket, sau care se pretează cel mai mult recoltării automate? De
ce să cultiv hectarele de păioase dincolo de care să devină rentabilă
recoltarea cu combina? La urma urmei, jumătate de hectar de grâu pentru o familie
se poate secera, iar bobul complet, cu tot cu germene şi tegument, din care se
obţine făina neagră, se poate separa şi cu îmblăciu. Nu conştientizăm în ce
măsură tragică tehnologia a început să decidă pentru noi, aşa cum tractorul a
devenit în urmă cu o generaţie stăpânul agriculturii. Finitul te reconfortează,
infinitul te eliberează, în vreme ce indefinitul este opresiune pură.
De aceea
spun că este necesar să scăpăm de ispita tehnologică şi să ne întoarcem la o
agricultură pe suprafeţe mici, cu participare umană semnificativă şi bazată pe
forţa animalelor. Niciuna dintre promisiunile tehnologiei nu a fost respectată,
nici măcar aceea că oamenii vor fi “eliberaţi” de truda producerii de alimente
şi se vor putea îndrepta fericiţi spre alte domenii, mai înalte. În realitate,
avem tot atâţia oameni în acest domeniu, doar că lanţul s-a lungit, s-a
complicat, nu mai vindem grâu, vindem făină albă, din care am scos germenii şi
tegumentul (pentru că făina neagră se strică foarte repede), vindem biscuiţi,
roşii produse în Spania, semipreparate. Adevărul este că l-am scos de pe ţăran
din mediul lui, l-am transformat într-un auxiliar al maşinii, oferindu-i în loc
de relaţia cu cerul, câmpul şi turma de
oi cu o relaţie cu biscuiţii în vrac.
Nu că mi-ar
păsa, dar ştiu că unii vor zice: şi ce vrei, dom’le, să ne întoarcem în Evul
Mediu? Nu îndrăznesc să visez. De fapt, ştiu că simplul fapt de a arunca
motocoasa şi de a pune mâna pe coasă nu ne transformă automat în medievali, la
fel cum nu devenim cai dacă învăţăm să nechezăm convingător. Omul medieval nu
era doar a-tehnologic, iar trăsătura pregnantă a vieţii medievale nu era faptul
că se consuma foarte puţină energie. De fapt, şi asta e uşor de aflat pentru
cel care se informează din cărţile de istorie a mentalităţii şi nu din filmele
americane, omul medieval a fost un tip uman foarte complex, cu bucurii şi
temeri la care noi nu avem acces, cu trăsături de caracter foarte greu de găsit
în modernitatea târzie. Cu păcate şi virtuţi pe care poate ne este greu şi să
le imaginăm, darămite să le întrupăm.
Nu,
sfârşitul civilizaţiei tehnologice nu va însemna întoarcerea în Evul Mediu,
pentru simplul motiv că modernitatea nu este Evul Mediu + tehnologie. De fapt,
facem eforturi serioase ca să restaurăm pierderile pe care lumea noastră le-a
înregistrat începând cu Renaşterea şi Secolul Luminilor: încercăm să
reconstituim proprietatea comună asupra bunurilor, care îi făcea pe săraci să
nu moară de foame, sub forma cooperativelor şi a breslelor; puterea cedează
franjuri din prerogativele ei sub forma autonomiei locale, în condiţiile în
care Evul Mediu a fost cel al vieţii şi autorităţii strict locale; inventăm
diete uitând că postul religios aducea toate avantajele la nivelul sănătăţii,
şi ceva infinit mai preţios pe deasupra. Cu toate acestea, în ansamblu, cheia
vremurilor ce-au fost n-o vom mai descoperi, nu la nivel de societate, nu avem un Ev Mediu la pachet, bun
de pus în practică atunci când lucrurile se vor strica. Tic-tac, tic-tac,
tic-tac, spune franţuzul. Timpul trece, Dumnezeu nu se repetă niciodată, ceea
ce va urma este ceva strict nou.
Iar noul acesta nu poate fi întâmpinat decât cu cele vechi. O gospodărie bine tocmită, în mâna unui om chitit la treabă. Dimensionare atehnologică, la scară umană. Tot ceea ce faci trebuie gândit din perspectiva şocului energetic pe care îl trăim, şi care nu face decât să se amplifice. Un regim alimentar cât mai frugal din produse dăruite de un pământ a cărui fertilitate a fost restaurată. Carne o dată pe săptămână, muncă după sezon. Revenirea la concediul cel mai lung din lume, cel al iobagului. Eliberarea de muncă şi întoarcerea la lucru. Refuzul net al slujbelor “intelectuale”, probabil cea mai sigură formă de opresiune, pentru că ne parazitează de două ori, întâi ne fură timpul, apoi posibilitatea de a ne folosi mintea în mod cu adevărat eliberator. Dacă încă mai rătăceşti în lume, e preferabil să fii tâmplar în loc de contabil, pentru că tâmplarul se poate ruga în timp ce lucrează, contabilul n-are luxul ăsta. O comunitate capabilă să se organizeze, să-şi specializeze puţin sarcinile, dar nu în felul în care modernii sunt condamnaţi să facă etern acelaşi lucru. O comunitate mică, nu mai mare de 300 de suflete, care să se poată apăra în zorii neo-barbariei. Tic-tac, tic-tac, tic-tac. Încă mai este vreme, cât timp nu-i deja prea târziu.
Asta da globalizare! Omenirea ar fi trebuit sa " inghete " in acest stadiu al evolutiei . Taranul in acest stadiu nu are nevoie de politician , preceptor , jandarm .... este doar el si Universul.
RăspundețiȘtergereCititnd acest articol, mi-am amintit ca am urmarit un documentar referitor la promisiunile marilor companii de dinainte de mecanizare si tehnologizare.... faceau marii investitori calculul ca automatizarea nu inseamna ca raman oamenii fara locuri de munca pentru ca uneltele vor inlocui forta de munca si va fi suficient ca un singur membru al familiei sa munceasca aproximativ 8 ore pe saptamana, castigand extraordinar de mult incat toata familia (media de 5 membri/familie) vor trai "ca in sanul lui Adam", iar in schimb acum in tarile tehnologizate muncesc toti membrii familiei la o medie orara ce duce spre 13 ore/zi.
RăspundețiȘtergere