Cap I Dragonul înnaripat
În toate tradiţiile populare, în poveşti,
mitologii, găsim imaginea şarpelui
sau a balaurului (dragonului), a cărui
simbolistică este aproape identică de la o
cultură la alta. Nenumărate poveşti vorbesc de
un balaur care a prins o
prinţesă frumoasă, inocentă şi pură, pe care o
ţine prizonieră într-un castel.
Săraca prinţesă, plânge, zace în suferinţă şi
roagă Cerul să-i trimită un
salvator. Dar, unii după alţii, cavalerii care
se prezintă pentru a o elibera sunt
devoraţi de balaur, care pune mâna pe bogăţiile
lor şi le îngrămădeşte în
subteranele
castelului. În fine, într-o zi, soseşte un cavaler, un prinţ mai nobil,
mai frumos şi
mai pur decât alţii, căruia un magician i-a revelat secretul pentru
a-l învinge pe
balaur: care e slăbiciunea sa, în ce moment şi de ce manieră
poate fi legat
fedeleş sau poate fi rănit... Şi iată că acest prinţ privilegiat, bine
înnarmat şi
instruit obţine victoria: reuşeşte să elibereze prinţesa, şi ce de
sărutări îşi
dau! Toate comorile care sunt acolo, îngrămădite de secole în castel
vor fi ale
cavalerului, ale acestui frumos prinţ care a ieşit victorios din luptă
graţie
cunoştinţelor şi purităţii sale. Apoi, amândoi, urcaţi pe balaur, condus de
prinţ, îşi iau
zborul în spaţiu şi străbat lumea.
Aceste poveşti
pe care le credem, în general, destinate copiilor sunt în
realitate
poveşti iniţiatice, dar pentru a le putea interpreta trebuie cunoscută
ştiinţa
simbolurilor. Balaurul nu este altceva decât forţa sexuală. Castelul este
corpul
omenesc. În castel suspină prinţesa, adică sufletul, pe care forţa
sexuală, rău
stăpânită, îl ţine prizonier. Cavalerul e Eul, spiritul omului. Armele
de care se
serveşte pentru a-l învinge pe balaur reprezintă mijloacele de care
dispune
spiritul: voinţa, ştiinţa de a stăpâni această forţă şi de a o utiliza. Deci,
odată
stăpânit, balaurul devine servitorul omului, îi serveşte ca mijloc pentru a
călători în
spaţiu. Pentru că balaurul are aripi. Deşi e
reprezentat cu o coadă
de şarpe - simbolul forţelor subterane - el posedă de asemenea şi aripi.
Ei da,
e clar, e simplu, e limbajul etern al simbolurilor.
Găsim o variantă a acestei poveşti în istoria lui Tezeu care, graţie
firului
pe care i l-a dat Ariadna, a putut să se orienteze traversând
labirintul,
omorândul pe Minotaur şi găsind ieşirea. Minotaurul este o altă
reprezentare a
forţei
sexuale, taurul puternic şi prolific, deci natura inferioară pe care trebuie
să o înhămăm
pentru a lucra pământul ca un bou. Labirintul are aceeaşi
semnificaţie
ca şi castelul: este corpul fizic, şi Ariadna reprezintă sufletul
superior care
conduce omul spre victorie.
În tradiţiile
evreieşti şi creştine balaurul e asimilat Diavolului, şi Diavolul,
cum se spune,
miroase a sulf. Toate aceste produse inflamabile ca: benzina,
petrolul, praful de puşcă, aceste amestecuri de gaze care produc flăcări
şi
explozii, toate acestea reprezintă, în natură, Balaurul care scuipă în
foc. Acest
balaur, care există de asemenea şi în om, e comparabil cu un
combustibil.
Dacă omul se ştie servi de acesta, el va fi propulsat spre înălţimi, dar
dacă nu
ştie, pentru că e ignorant, neglijent sau slab, va fi ars, făcut cenuşă
sau căzut
în abis.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu