CAP II DRAGOSTE ŞI SEXUALITATE
Întrebare:
“Maestre, vreţi să ne spuneţi care este diferenţa dintre
dragoste şi sexualitate şi cum putem utiliza
sexualitatea în viaţa spirituală?”
Iată o problemă foarte interesantă, care
atinge ceea ce e mai important
în viaţă şi priveşte pe toată lumea. Da, pe
tineri şi pe bătrâni...
Eu nu susţin că sunt calificat să răspund la
toate aceste întrebări pe care
le ridică această problemă. Ceea ce îmi e
particular, este că îmi place să văd
lucrurile dintr-un anumit punct de vedere şi
mi-am consacrat întreaga viaţă
formării acestui punct de vedere. Vă voi spune
de la început două vorbe
înainte de a începe să mă criticaţi spunând:
“Oh, la, la! Eu am citit cărţi despre
dragoste şi
sexualitate unde se spuneau foarte multe lucruri. Ce ignorant e
acest
instructor!” Ei da, sunt ignorant, de ce nu? Dar cei care au scris aceste
cărţi nu aveau punctul meu de vedere şi nu au înţeles această problemă
cum o
înţeleg eu. Dacă vreţi, puteţi să vă informaţi citind tot ceea ce
psihanaliştii şi
medicii au
scris despre sexualitate, dar eu vreau să vă aduc spre un alt punct
de vedere
necunoscut până acum.
Care e acest
punct de vedere? Mă amuz câteodată ilustrându-l prin
imaginea următoare.
Un profesor ce a urmat trei sau patru universităţi lucră în
laboratorul
său unde face tot felul de cercetări şi experienţe... Dar iată că fiul
său de
doisprezece ani care se joacă în grădină e cocoţat într-un pom şi de sus
strigă: “Tată,
îi văd pe unchiul şi mătuşa venind... “ Tatăl, care
nu vede nimic, îl
întreabă: “La
ce distanţă sunt? Ce aduc?” Şi copilul îi dă toate informaţiile. În
ciuda întregii
sale ştiinţe, tatăl nu vede nimic, în timp ce copilul, mic şi
ignorant, e capabil
de a vedea departe, numai pentru că punctul său de
vedere e
diferit: e urcat foarte sus, în timp ce tatăl său a rămas jos.
Evident, aceasta nu e decât o imagine, dar ea vă va face să înţelegeţi
că
deşi e util să aveţi facultăţi intelectuale şi cunoştinţe, punctul de
vedere este şi
mai important. Dacă observăm Universul din punctul de vedere al
Pământului
sau al Soarelui obţinem rezultate diferite. Toată lumea spune: “Soarele
se
ridică, soarele coboară...” Da, e adevărat, dar e fals. E adevărat din punctul de
vedere al
Pământului; din punct de vedere geocentric aveţi dreptate. Dar din
punctul de
vedere heliocentric, solar, e fals. Toţi privesc viaţa din punctul de
vedere al
pământului, şi evident, din acest punct de vedere, au dreptate. Ei
spun: “Trebuie
să mâncăm, să câştigăm bani, să profităm de plăceri...” Dar din
punctul de
vedere solar, adică din punctul de vedere divin, spiritual, ei ar
vedea altfel
lucrurile. Şi acesta este punctul meu de vedere, care îmi permite
să vă prezint
natura dragostei şi sexualităţii într-o altă manieră.
La prima
vedere, pare dificil de separat sexualitatea de dragoste. Totul
vine de la
Dumnezeu şi tot ceea ce se manifestă prin intermediul omului ca
energie este,
la origine, o energie divină: dar această energie produce efecte
diferite după
conductorul prin intermediul căruia se manifestă. Putem să o
comparăm cu electricitatea. Electricitatea e o energie a cărei natură o
ignorăm, dar de îndată ce trece printr-o lampă devine lumină, cu toate
că ea
nu este lumină. Trecând printr-un reşou, ea devine căldură; trecând
printr-un
electromagnet, ea devine magnetism; trecând printr-un ventilator, ea
devine
mişcare. În acelaşi fel, există o forţă cosmică originală care ia acel
sau acel
aspect urmând organul omului prin intermediul căruia se manifestă. Prin
intermediul creierului, ea devine inteligenţă, raţionament, prin
intermediul
plexului solar sau centrului Hara, ea devine senzaţie şi sentiment; când
trece
prin sistemul muscular, ea devine mişcare; şi când trece, în fine, prin
organele
genitale, ea devine atracţie pentru celălalt sex. Dar e tot timpul
aceeaşi
energie.
Energia sexuală vine, deci, de foarte sus, dar trecând prin organele
genitale, ea provoacă senzaţii, o excitaţie, o dorinţă de apropiere, şi
se poate
ca în aceste manifestări să nu existe de loc dragoste. Aşa este la
animale. În
anumite perioade ale anului se acuplează, dar o fac din dragoste?
Adesea, ele
se sfâşie între ele şi la unele insecte cum este călugăriţa sau la
anumiţi
păianjeni, femela mănâncă masculul. Este aceasta dragoste? Nu, este
sexualitate pură. Dragostea începe când această energie atinge în
acelaşi timp
şi alţi centri
în om: inima, creierul, sufletul şi spiritul. În acel moment, această
atracţie, această
dorinţă de a se apropia de cineva este luminată de gânduri,
sentimente, un
gust estetic; nu se mai caută o satisfacţie pur egoistă în care
nu se mai ţine seama de loc de partener.
Dragostea, e sexualitatea, dacă vreţi, dar lărgită, iluminată,
transformată. Dragostea posedă atâtea nuanţe şi manifestări pe care nu
putem nici măcar să le enumerăm sau să le clasăm. Se întâmplă, de
exemplu,
că un bărbat iubeşte o femeie tânără şi drăguţă, dar fără a fi cu
adevărat
atras fizic de ea: el vrea mai mult să o vadă fericită, sănătoasă,
instruită,
bogată, bine plasată în societate, etc... Cum se explică aceasta? Nu e
numai
sexualitate, ci dragoste; este, deci, o gradaţie superioară. Dar trebuie
să intre
un pic de sexualitate în această dragoste, altfel s-ar putea pune
întrebarea: de
ce acest bărbat nu s-a ataşat de o altă persoană, de o femeie bătrână şi
urîtă,
sau de un alt
bărbat? Da, dacă analizăm, vom descoperi cel puţin un
mic grad
de sexualitate.
Sexualitatea... dragostea... nu e decât o chestiune de nuanţe. De vreme
ce nu vă opriţi numai asupra unor senzaţii fizice grosiere, ci simţiţi
nuanţele
superioare ale acestei forţe cosmice ce vă învăluie, aceasta este
dragostea, şi
comunicaţi cu regiuni celeste. Dar câţi oameni, o dată dorinţa lor
îndeplinită se
părăsesc sau încep să se bată! Ceea ce contează pentru ei este numai să
se
descarce, să se debaraseze de o tensiune, şi dacă după un anumit timp
această energie se acumulează din nou în ei, devin din nou surâzători şi
tandri, dar în singurul scop de a-şi satisface din nou animalitatea. Ce
dragoste
e aici?
Avem nevoi, dorinţe şi e normal, mai ales când suntem tineri. Natura,
care a prevăzut totul, a găsit că e necesar pentru propagarea speciei.
Dacă
bărbatul şi femeia ar fi rămas reci unul faţă de celălalt, dacă s-ar fi
scăpat de
aceste impulsuri şi de aceste instincte, ar fi fost sfârşitul
umanităţii. Deci
natura e cea care împinge creaturile a se apropia fizic, dar dragostea,
este
altceva.
Putem spune că sexualitatea e o tendinţă pur egocentrică care împinge
fiinţa umană a căuta numai plăcerea sa, şi aceasta o face să fie crudă,
pentru
că nu se gândeşte de loc la altul, nu caută decât să se satisfacă. În
timp ce
dragostea, adevărata dragoste se gândeşte în primul rând la fericirea
altuia, e
bazată pe sacrificiu: sacrificiu de timp, de forţe, de bani, pentru a
ajuta pe
altul, pentru a-i permite să înflorească şi să-şi dezvolte toate
posibilităţile. Şi
spiritualitatea începe acolo unde dragostea începe să domine
sexualitatea,
unde fiinţa umană devine capabilă să smulgă ceva din ea însăşi pentru
binele
alteia. Cât timp nu suntem capabili de ori ce fel de sacrificii, nu este
vorba de
dragoste. Când un bărbat se aruncă asupra unei fete, se
gândeşte la răul pe
care i l-ar putea face? Nu, şi e gata să o
omoare pentru a-şi satisface
instinctele. Pentru că aceasta e sexualitatea,
un instinct pur bestial.
Veţi spune: “E
evident, nu e nimic divin în ea!” Ba da,
sexualitatea este
de origine divină, dar cât timp fiinţa umană nu ştie să se stăpânească,
manifestările sale
nu sunt, evident, divine. Ce este bun în sexualitate este că
ea are rol în
perpetuarea speciei, dar dacă nu o orientăm decât spre plăcere, e
o risipă.
În zilele
noastre, s-au inventatat lucruri de neconceput în acest domeniu.
Există pilule,
desigur, dar se vând de asemenea un număr de produse şi
obiecte pe
care nici nu vreau să le numesc. Nu mei e vorba, aici, de
perpetuarea
speciei, ci exclusiv de plăcere.
Nu mă voi opri
asupra acestei probleme pentru a discuta dacă aceste
lucruri
trebuie să existe sau nu. În stadiul actual al umanităţii, chiar şi
moraliştii,
chiar şi oameni religioşi au găsit necesar, inevitabil ca ele să existe,
pentru că
natura inferioară, natura animală din om este aşa de puternică
încât, dacă nu
o lăsăm să se manifeste, ea va produce fenomene şi mai
nefaste. Deci,
nu vreau să discut despre acestea, spun numai că e păcat că nu
se instruiesc
oamenii asupra avantajelor de a controla această energie şi de a
o utiliza
într-un scop divin, pentru munci spirituale, în loc de a avea nevoie de
tot felul de produse pentru a se îmbuiba de plăceri.
În manifestările lor exterioare, nu există deloc diferenţă între
dragoste şi
sexualitate: sunt aceleaşi gesturi, aceleaşi săruturi... Diferenţa
există în
direcţia pe care o iau energiile. Când sunteţi împins numai de
senzualitate, nu
vă preocupaţi de loc de cealaltă persoană, în timp ce dacă o iubiţi, nu
vă
gândiţi decât de a o face fericită. Sexualitatea şi dragostea nu se
deosebesc
deci în planul fizic, ci numai în planul invizibil, psihic, spiritual. Şi cum? E exact
ceea ce vreau
să vă revelez.
Toţi cei care
au studiat problema sexualităţii, psihologii, psihiatri,
sexologii, nu
au descoperit ceea ce se petrece în domeniul subtil, eteric, fluidic
în timpul
actului sexual. Ei ştiau că se produc excitaţii, tensiuni, emisii, şi le-au
clasat. Dar ceea ce nu ştiu, este că , atunci când e vorba de
sexualitate pur
fizic, biologic, egoist, se produc în planurile subtile tot felul de
erupţii vulcanice
care se manifestă prin forme grosiere, emanaţii foarte îngroşate cu
culori
şterse, arse, unde predomină roşul, dar un roşu urât... Şi toate aceste
emanaţii
se scufundă în pământ unde creaturi tenebroase aşteaptă să se ospăteze
cu
aceste energii vitale. Acestea sunt creaturi puţin evoluate care se
hrănesc
adesea după îndrăgostiţi. Sunteţi miraţi, dar acesta e adevărul:
îndrăgostiţii
dau adevărate
festinuri lumii invizibile.
În trecut, cu
ocazia unei naşteri, unei căsătorii sau unei victorii, regii şi
prinţii dădeau
festinuri publice care durau mai multe zile. Atunci, toţi xxx, xxx,
dezmoşteniţii
veneau să se ospăteze pentru că se dădea de mâncare la toată
lumea. Şi vedeţi, e acelaşi fenomen care se repetă, dar sub o formă pe
care
ştiinţa nu a descoperit-o încă. Când un bărbat şi o femeie se atrag, se
iubesc şi
se unesc, ei dau de asemenea un festin, care e oferit public în faţa a
multor
altor
creaturi. Chiar dacă unirea lor rămâne secretă, ei primesc vizite din
lumea
invizibilă, şi din păcate aceştia sunt larve, elementali care vin să se
ospăteze pe cheltuiala
lor şi să absoarbă tot, pentru că în aceste efuzii nu au
decât foarte
puţine elemente pentru suflet, pentru spirit, pentru partea divină.
Iată pentru ce
schimburile pe care le fac îndrăgostiţii le aduc rar mari
beneficii; din
contră, chiar sărăcesc: în privirea lor, în culoarea feţei lor, în
mişcările lor
şi în tot felul lor de a fi apare ceva care nu mai e aşa de viu şi
luminos.
Aceasta e din cauză că dragostea lor, încă inferioară, a atras creaturi
tenebroase. De
ce nu au putut invita spirite ale naturii sau chiar îngeri şi
spirite
luminoase care au de asemenea nevoia de a se hrăni?
Când un mag
vrea să facă un ritual, el începe prin a trasa un cerc în jurul
său pentru a
se proteja, iar spiritele răufăcătoare care sunt acolo, în jurul său,
îl ameninţă,
vor să se hrănească cu el, vor să-l fulgere, dar nu pot intra, pentru
că în acest
cerc magul stă ca într-un adăpost, ca într-o fortăreaţă. Dar bărbaţii
şi femeile nu
au fost învăţaţi cum să se protejeze de entităţile tenebroase, şi
aceasta m-a
determinat să spun într-o zi ceva foarte îndrăzneţ: că la originea
tuturor nenorocirilor umanităţii se află dragostea inferioară a
bărbaţilor şi
femeilor. Din cauza acelora care fac dragoste ca animalele, într-un fel
stupid,
dezgustant, infernal, se produc războaiele şi epidemiile, pentru că dau
astfel
materiale tuturor spiritelor doritoare să facă rău umanităţii, le
hrănesc, le
întăresc. Dacă bărbaţii şi femeile ar şti asta, ar fi cu adevărat trişti
şi necăjiţi şi
le-ar fi ruşine de ce au făcut, şi ar încerca să înveţe cum să iubească.
Spiritualizarea dragostei este condiţia venirii Împărăţiei lui Dumnezeu.
Deci, cei care şi-au dat seama, cei care au un înalt ideal de dragoste,
ştiu că
pot servi Împărăţia lui Dumnezeu cu această energie care este forţa
sexuală;
când se iubesc, când se îmbrăţişează o fac cu ideea de a cosacra această
dragoste la realizarea a ceva divin. În acel moment, ei produc emanaţii
de o
asememenea frumuseţe că îngerii înşişi sunt miraţi, uimiţi şi vin să le
aducă
cadouri.
Deci, repet,
oricare ar fi natura dragostei voastre, gesturile pe care le
faceţi sunt
aceleaşi: va trebui să vă apropiaţi de fiinţa pe care o iubiţi, să o
îmbrăţişaţi,
să o mângâiaţi; nimic nu se va schimba; diferenţa este în ceea ce
puneţi în
aceste gesturi, şi aceasta contează. Cineva spune: “Ah! Am văzut un
băiat
îmbrăţişând o fată!” şi îi condamnă. Cerul nu cede
lucrurile aşa, el
priveşte ceea
ce au pus în sărutările lor: dacă îşi dau ceva frumos, pur, Cerul îi
recompensează.
Pe pământ ei pot fi condamnaţi de către ignoranţi, dar în
înalt, ei sunt
recompensaţi.
Dacă puneţi în
dragostea voastră viaţa eternă, imortalitatea, puritatea,
lumina, şi
dacă acel pe care îl iubiţi creşte, avansează şi înfloreşte graţie vouă,
atunci e dragoste
adevărată, pentru că dragostea adevărată ameliorează
totul. Dar
dacă iubiţi pe cineva şi persoana în cauză începe să se pericliteze,
trebuie să vă
puneţi întrebări asupra calităţii sentimentelor voastre şi să vă
spuneţi: “Am aprins această fiinţă. Înainte era slendidă şi acum, e o ruină.” Nu
aveţi deci de ce să fiţi mândru, şi trebuie să încercaţi să reparaţi
erorile ce leaţi
făcut.
Dragostea voastră trebuie să facă să crească o fiinţă. Şi aceasta se
întâmplă numai când o vedeţi înflorind graţie dragostei voastre şi
atunci puteţi
fi fericit şi mândru, şi să mulţumiţi Cerului că aţi reuşit să o ajutaţi
şi să o
protejaţi. Dar în general nu se preocupă de aceste lucruri, şi astfel
vin şi îmi
spun: “O iubesc, o iubesc!... - Da, răspund eu, ştiu că o iubiţi, dar ca
o găină pe
care o puneţi în cratiţă pentru a o mânca: o iubiţi, o devoraţi, şi s-a
terminat.”
Nu, dragostea nu trebuie niciodată să devoreze, să aprindă fiinţele...
Vedeţi,
dragostea pe care o înţeleg eu e foarte diferită de tot ceea ce mulţimea
sau
tinereţea, care nu sunt încă luminate, pot să-şi imagineze.
Oamenii nu ştiu să iubească, şi apoi, pentru a se justifica, îmi spun:
“Maestre, nu cunoaşteţi natura umană, ea e teribilă!” Ah bine, eu nu
cunosc
natura umană!... Dar le răspund că pe cât au făcut ca această natură
umană
să fie greu de îmblânzit, la fel pot să o cuminţească, să o înnobileze.
Ei nu au
făcut eforturi în trecut, şi acum, bineînţeles, au moştenit o natură
foarte
dificilă. Iată cum se explică aceasta; e greşeala lor, nu are rost să se
justifice.
Mulţi decid să
nu mai facă eforturi pentru că, pasămite, e imposibil de se
schimba. Ba
da, e posibil. Şi de acum înainte, chiar dacă veţi întâlni mari
obstacole, va
trebui să vă puneţi: “Maestrul ne-a vorbit de această dragoste şi
vreau să ajung să o cunosc.” De ce obiectaţi tot timpul că realitatea
este
diferită de ceea ce vă prezint? Iată, realitatea, cum poate acest cuvânt
scuza
totul! Dar există realităţi şi realităţi.
Eu nu neg că sexualitatea e o realitate, dar de ce să ne oprim la
această
realitate atât de grosieră, inferioară? Există o altă nuanţă a
realităţii care e de
asemenea reală, dar mai subtilă. Unele fiinţe au ajuns să sesizeze şi să
trăiască această realitate, şi acum, pentru nimic în lume nu puteţi să
le
convingeţi să o abandoneze pentru a se reîntoarce, ele nu o vor. Dar
ceilalţi,
din păcate, pentru nimic în lume nu puteţi să-i convingeţi să încerce să
se
lărgească, să ridice gradul iubirii lor; ei neglijează toate aceste
adevăruri care
ar putea să-i salveze, continuă să coboare spre animalitate, şi astfel,
evident,
ei vor fi dezaxaţi, sfâşiaţi. E normal, dragostea lor nu putea fi
minunată decât
pentru câteva minute; apoi, doar scrum şi cenuşă. Se spune: “A fost atât de
frumos...” Da, a fost dar nu mai este şi aurul a devenit plumb. În timp
ce
dragostea cerească rămâne veşnic de aur, nimic nu o poate oxida.
Omul are o ereditate împotriva căreia trebuie să lupte; de mii de ani
specia omenească şi-a făcut despre dragoste o anumită părere care s-a
înregistrat în celulele noastre şi pe care e greu să o ştergi. Dar nu
înseamnă
că, pentru că nu o puteţi face de pe o zi pe alta, nu trebuie să credeţi
ce spun
marii Maeştri. Dacă nu vă reuşeşte această schimbare înseamnă doar că
sunteţi deformat sau slab, nu că aţi fost înşelat de Iniţiaţi.
Câtă vreme aveţi tendinţe inferioare, sunteţi obligat să le satisfaceţi,
dar
aceasta nu trebuie să vă împiedice să credeţi că e posibilă o
îmbunătăţire. Şi în
ziua în care veţi reuşi să vă dezvoltaţi alte tendinţe, sublime, divine,
veţi
înnota în oceanul Iubirii cosmice, pe când înainte nu vă hrăneaţi decât
cu
câteva picături împrăştiate pe ici, pe colo (şi acestea găsite după o
viaţă de
decepţii şi nenorociri!). Acum, că sunteţi scufundat în acest ocean
cosmic,
puteţi să beţi, nu mai aveţi nevoie să mergeţi să furaţi câteva picături
de
iubire de la
ceilalţi.
Ştiu că ceea
ce spun va fi de neînţeles pentru unii. Dar să facă ce pot, cu
speranţa că,
în câteva încarnări, ei vor ajunge să-şi transforme dragostea. Nu
trebuie să se
sinucidă! Pentru cei care au lucrat deja în alte încarnări, e mai
uşor să ajungă
să se mulţumească cu foarte puţin în planul fizic, şi după aceea
chiar să se
elibereze complet şi să guste dragostea în înalt, în planul spiritual.
Evident,
fiinţele care sunt capabile de aceasta sunt foarte rare. Câţi
oameni
religioşi au făcut legământ de castitate fără să ştie bine în ce se
angajează!
Erau foarte tineri, nu se cunoşteau, nu cunoşteau deloc natura
umană şi
într-o zi, când instinctele şi pasiunile li s-au revelat, au fost copleşiţi.
Ce tragedie!
Da, ce de tragedii în mănăstiri pentru bărbaţi şi femei! Ar fi fost
mai bine să se
căsătorească şi să aibă copii, decât să se frământe, acolo, într-o
mănăstire
fiind, aşa zisă, logodnica lui Iisus, neîncetând să facă în imaginaţia
lor adultere
cu toţi ceilalţi. În acest caz, e mai bine să iasă din mănăstiri.
Domnul e mult
mai îngăduitor, El nu a cerut nimănui să se consacre absolut
Lui dacă
trebuie să trăiască torturi pentru aceasta. El preferă mai bine să
avem o soţie -
sau un soţ - şi copii, decât să trăim o viaţă dezaxată,
dezordonată şi
să tulburăm atmosfera prin toate aceste dorinţe neîndeplinite.
Chiar sfinţii
şi sfintele au fost frământate toată viaţa lor de forţa sexuală,
şi e degeaba
dacă, la sfârşit, n-au găsit pacea. Sfânta Tereza d¢ Avila a fost
foarte
pasională. Şi chiar despre Sfânta Tereza a Copilului-Iisus nu se ştie cum
a trăit, nici
ce tentaţii a avut de traversat. Ea nu era
cum a fost prezentată, o
fată mică, cu o faţă tandră şi delicată. Nu, natura sa era tare şi puternică. Eu, o
admir foarte mult, o iubesc mult, dar nu sunt de acord cu maniera
inexactă în
care e prezentată sub pretextul de a salva situaţia.
II
Mulţi sfinţi şi sfinte au fost foarte ardenţi până în ultimul minut, şi
nu a
fost rău, ci
din contră. Cei care ştiu să utilizeze forţa sexuală sunt cei mai
bogaţi şi mai
privelegiaţi, pentru că această forţă e o binecuvântare. Mulţi
oameni, foarte
credincioşi, au vrut să se sinucidă pentru că simţeau această
ardoare în ei
şi se credeau blestemaţi. Nu au înţeles nimic, şi din păcate
Biserica nu
explică nimic despre acest subiect. În Iniţiere, se prezintă lucrurile
altfel. Forţa
sexuală e un dar al lui Dumnezeu, trebuie numai să ştim să o
utilizăm.
Ţările care au mult cărbune şi petrol în subsol devin arhimiliardare
pentru că ştiu să utilizeze aceste bogăţii. Iar cei care nu ştiu să le utilizeze pe
acestea se
ard. La fel, forţa sexuală e o energie pe care omul trebuie să înveţe
să o utilizeze
pentru a lumina, a încălzi şi a face ca totul să funcţioneze în
interiorul său.
Dar oamenii sunt atât de departe de adevăr că, atunci când văd o tânără
fată sau un băiat tânăr care posedă mult din această forţă, sunt gata să
le-o
reproşeze. Ca şi cum aceşti tineri ar trebui să nu simtă nimic! Ca şi
cum ar fi
trebuit să fie morţi!... Iată ideile adulţilor, şi în loc să îi ajute,
ei vor să-i strice şi
să le bareze
drumul, nimeni nu le va spune: “Bravo, băiatul meu! Eşti
privilegiat să
ai această bogăţie... Trebuie numai să ştii că, dacă nu eşti
inteligent,
chiar această bogăţie va fi cauza tuturor nenorocirilor.” Iată ce
trebuie să-i
spunem, dar în loc de aceasta, îl plângem, îl criticăm; şi când
vedem un băiat
rece, ne bucurăm, Dar ce va face el cu răceala? Nimic! Eu, de
asemenea, am
fost educat astfel, şi chiar mai rău ca voi. Dacă aţi şti cum eram
educaţi în
Bulgaria la începutul secolului! De aceea mulţumesc Cerului de a fi
avut lumina
acestui învăţământ.
Şi acum, dacă
sunt tinere fete şi tineri băieţi care au venit astăzi să mă
asculte pentru
prima dată, îmi permit să mai adaug încă câteva cuvinte pentru
a-i ajuta.
Credeţi, poate că povestesc prea multe lucruri scabroase... Oh, la, la,
dar aceasta-i
nimic! Dacă aţi şti ceea ce tinerii sunt pe cale să asculte şi să
înveţe, de ce
vorbesc ei, de ce se ocupă, aţi fi stupefaţi. Chiar şi micuţii de
doisprezece
sau tresprezece ani îşi povestesc tot felul de istorii! Ce vă spun
eu, e nimic pe lângă acestea...
Într-o zi am
primit vizita unei tinere fete, era drăguţă, simpatică şi după
manierele sale
se vedea că este bine educată. Dar iată că mi-a mărturisit că
era foarte
nefericită fiindcă era obsedată de o imagine: în tot ce privea, florile,
fructele,
obiectele şi chiar tavanul, nu vedea decât sexul masculin. Şi cum era
credincioasă,
catolică, se simţea realmente vinovată, respinsă de Cer şi căzută
în păcat.
Când am auzit-o, am început să râd. Ea m-a
privit puţin mirată şi i-am
răspuns: “Ascultaţi-mă, nu e nimic grav, nu
este nimic rău în tot ce mi-aţi
relatat. Este natural, este normal, sunt
lucruri care se întâmplă tuturor, mai
mult sau mai puţin, bineînţeles, dar nu aveţi
de ce să disperaţi. Natura se
ocupă de propagarea speciei şi ea creează
aceste reprezentări şi la femeie
pentru ca genul uman să nu se stingă. Dar trebuie ştiut cum să acţionăm, cum
să utilizăm
aceste imagini, dacă nu, vedeţi în ce stare v-au adus...
Iată deci ce
trebuie să faceţi de aici înainte. Când vi se întâmplă să
vedeţi această
imagine, în locul unui fruct sau a unui obiect, în loc să vă
mâhniţi,
priviţi liniştită... Dar nu vă opriţi prea mult timp pentru că se pot trezi
anumite
dorinţe şi pentru a vă consola se recurge la gesturi şi aşa mai
departe....
Deci pentru ca acestea să nu se producă, deveniţi puţin filozof,
adică începeţi
să vă gândiţi la Inteligenţa care a supravegheat formarea
acestor
organe. Reflectaţi, meditaţi, sunteţi impresionată de Inteligenţa care a
creat lucruri
perfecte, şi aţi uitat tentaţia care v-o puteau aduce. În timp ce,
dacă vă
cufundaţi în această obsesie, nu veţi mai ieşi. Luaţi această imagine
ca pe un punct
de plecare, capabilă să vă propulseze până la sursă. Dacă nu
aveţi acest
punct de plecare, cum veţi ajunge la predestinarea voastră, în
înalt? Dar
ţineţi bine minte, nu le luaţi decât ca pe nişte puncte de plecare,
altfel veţi
ajunge să vă scufundaţi şi vă veţi pierde. Trebuie numai să le
utilizaţi.”
“Din
nefericire, oamenii nu ştiu să meargă mai departe de lumea
formelor pentru a reflecta şi a se minuna. Ei nu ştiu că această
minunare,
chiar, îi va
salva. Veţi spune: “Dar ce mi se întâmplă ? Este infricoşător, este
dezgustător”,
şi asta vă pierde. Înlocuiţi aceste concepţii învechite şi nu mai
spuneţi “Este
înfricoşător” ci “Ce frumuseţe! Ce spendoare! Câtă inteligenţă!
Cum a putut
natura să formeze un lucru extraordinar, ca acesta?” Sunteţi
impresionată,
şi vă regăsiţi echilibrul şi pacea!” Iată ce i-am spus acestei
tinere şi ea a plecat foarte fericită.
Dumnezeu a făcut bine ceea ce a făcut, atunci
de ce să vrem să-i
mutilăm creaţia? Unii se comportă faţă de sexualitate ca şi cum Dumnezeu
a
făcut rău
lucrurile... Ei bine, acela care e grav, va fi pedepsit. Trebuie să fim
cuprinşi
admiraţie în faţa a tot ce a creat Dumnezeu, pentru că El ştia de ce o
face. Nu noi trebuie
să judecăm. Ce filizofie caraghioasă se dă oamenilor! Veţi
spune că
aceasta este pentru a-i ţine în puritate, în castitate... Dar chiar
aceasta îi
împinge să calce toate legile purităţii, pentru că cu cât li se prezintă
lucrurile ca
diabolice, infernale, cu atât mai mult îi incită să le vadă şi să le
guste!
Credeţi că
condamnând tot ce atinge sexul ca urât şi dezgustant, nimeni
nu se va mai
interesa şi nu va mai practica nimic?... Dar atunci, cum se face că
majoritatea bărbaţilor care găsesc aceasta dezgustător se tăvălesc zi şi
noapte
în aceasta. Aceasta nu a împiedicat nimic, dinpotrivă. Baudelaire a spus
că
acolo unde simţim că comitem o crimă simţim cea mai mare plăcere. Da,
pentru că ştim că e interzis, e criminal, plăcerea creşte. Aceasta poate
să fie
adevărat sau poate să fie fals, nu vreau s-o discut, dar am spus-o numai
pentru a vă arăta că a abuza de sex nu a fost niciodată o soluţie, în
timp ce
dacă gândiţi altfel, veţi fi ajutaţi.
Singura soluţie a problemei sexualităţii este în felul în care bărbaţii
şi
femeile privesc acest lucru. Cauza tuturor dezordinilor, tuturor
nestăpânirilor,
este că bărbaţii n-au înţeles niciodată cum să considere femeile, dar
nici
femeile cum
să-i considere pe bărbaţi. Dacă bărbatul
consideră femeia ca o
femelă, ca o
Mesalină, ca un obiect al plăcerii, el îşi determină deja
comportamentul
şi va fi obligat să dea o ieşire tendinţelor sale pasionale. Dar
dacă o
consideră ca pe o divinitate, sentimentele sale, comportamentul său va
fi schimbat.
Iisus a spus: “Fie
să ţi se facă după credinţa ta”. Da, lucrurile devin întrun
fel sau altul
după maniera de a le considera. E o lege magică pe care
umanitatea
trebuie de acum înainte să o cunoască. Se crede că se poate
schimba forma
dragostei fără să se schimbe maniera de a-l considera pe acel
sau aceea pe
care îi iubim... Nu, e imposibil. În
dragoste e foarte dificil să
schimbi formele de expresie. Dar schimbând felul vostru de a considera o
fiinţă
acţionaţi asupra voastră, asupra sentimentelor voastre, asupra tendinţelor
voastre, deci asupra manifestărilor dragostei voastre. Eu aşa fac,
consider
femeia ca o divinitate. Veţi spune: “Biet bătrân, cât de departe eşti de
adevăr!
Dacă ai şti ce este femeia!...” Şi credeţi că nu ştiu? Dar nu vreau să
mă
gândesc la asta, eu nu vreau să ştiu nici ce e ea, nici ce ar putea fi,
şi aceasta
mă ajută, o fac pentru mine. Dacă credeţi că nu ştiu ce este femeia! Am
toate
motivele să o consider ca o fiinţă înspăimântătoate, dar nu are
importanţă, eu
vreau ca ea să reprezinte pentru mine o divinitate. O consider deci ca o
divinitate şi eu sunt în beneficiu: dacă aţi şti ce simt şi ce descopăr!
Acest
punct de vedere conţine o întreagă filozofie...
Acum câţiva ani, a venit să mă vadă un medic, grosolan, burtos, şi a
început să-mi
vorbească despre femei. Şi ştiţi ce mi-a spus? El mi-a spus:
“Femeia, nu e
decât un vagin”. Am răma siderat, da. Spuneţi-mi la ce serveşte
să ai
concepţii aşa prozaice. E în parte adevărat,
desigur, nu putem nega
faptul că fiinţa umană posedă intestine şi tot felul de organe care nu
sunt
tocmai
estetice. Dar aceste intestine, aceste funcţii un pic grosiere, bărbaţii
sau femeile nu
sunt decât atât? Oamenii confundă totul. Fiinţa umană e
obligată să
aibă un corp fizic cu organe adaptate la cutare sau cutare funcţie,
dar e departe de a fi aşa cum apare fizic. Bărbatul, femeia nu se reduc
la
organe, sunt fiinţe care gândesc şi simt, fiinţe care au un suflet şi un
spirit.
Ce bucurie poate să aibă un bărbat gândidndu-se că femeia nu e decât
un organ?
Toată viaţa sa psihică e irosită. Acel medic nu era de loc psiholog:
nu a studiat
cum gândurile influenţează starea noastră interioară. Pe când pe
mine mă interesează tocmai de a şti cum se reflectă asupra mea ceea ce
gândesc... Şi
prefer să mă gândesc la femeie ca la o divinitate. Veţi spune:
“Dar nu e
adevărat!” Da, poate aveţi dreptate, dar nu mă interesează şi
adevărul
vostru este lucrul cel mai dăunător. Eu, trăind în iluzii şi minciuni -
presupunând că
acestea sunt iluzii şi minciuni - sunt omul cel mai fericit. Eu
consider că
toate femeile sunt divinităţi, ca un aspect al Mamei Divine, şi
atunci ştiţi
voi ce fericire, ce bucurie simt numai la gândul că există femei pe
pământ, e
nemaipomenit!... Credeţi că aş mai fi venit să vă ţin conferinţe dacă
gândeam ca
acel medic? N-aş mai fi avut dorit să vă văd, să vă vorbesc.
Atunci,
afacerea aceasta merge departe! Şi voi, de asemenea, trebuie să
vă schimbaţi
concepţiile. Bărbaţii trebuie să-şi schimbe concepţiile despre
femei, iar
femeile concepţiile despre bărbaţi, dacă nu porţile evoluţiei le sunt
închise; orice
ar face, nu vor face nici un progres. Pentru femei, bărbatul
trebuie să fie
o divinitate.
Nu trebuie să
uităm niciodată că fiinţa umană posedă două naturi: o
natură inferioară,
animală, şi o natură superioară, divină, pe care le numesc
personalitate
şi individualitate. Cunoscând aceste două naturi, discipolul unei
şcoli
iniţiatice se întreabă tot timpul cum poate hrăni individualitatea în el şi în
fiinţele pe
care le iubeşte. Aceasta e adevărata dragoste.
Dar să ne
oprim asupra felului în care oamenii obişnuiesc să procedeze
pentru a-şi
câştiga partenerul. Fie că e vorba de un bărbat sau o femeie,
trebuie
îmbunat, trebuie făcute complimente, flatată vanitatea sa, adică
trebuie atinsă
personalitatea sa, dacă nu, ştim că nu vom obţine nimic. Deci,
amândoi ştiu
cum să o facă: prin gesturi, cuvinte, cadouri, se adresează mereu
personalităţii
celuilalt. Când e vorba să le trezească celor iubiţi toate facultăţile
sublime, ideale,
luminoase, perfecte şi de a le hrăni, măcar cu un cuvânt, cu
un surâs, cu o privire... ei nu ştiu nimic. Dar pentru a excita şi a
declanşa tot
ceea ce le permite să-şi potolească nevoile lor inferioare, aici sunt
savanţi. De
aceea dragostea umană nu se exprimă încă decât într-un fel animal,
instinctiv,
pasional; e foarte rar să găseşti un element de poezie, de miraculos.
Rolul Ştiinţei iniţiatice este de a arăta oamenilor cum pot să hrănească
natura
superioară în fiinţele pe care le iubesc. Ceea ce vă voi spune va părea
poate, bizar
şi mă întreb dacă mă veţi înţelege, dar vă voi spune de îndată. Să
presupunem că
o femeie îşi ţine iubitul în brate: evident îi spune: “Dragul meu
Andrei...” sau “Dragul meu Ion...” sau “Dragul meu Pomponel...”, pentru
că,
înţelegeţi, trebuie ca el să audă pronuntându-i-se numele, pentru ca
personalitatea sa să se poată bucura gândindu-se: “Ah! Cât mă
iubeşte!...“ şi
astfel ea trimite toate energiile sale în prăpastia personalităţii lui.
Dar
imaginaţi-vă acum că cei doi cunosc natura personalităţii şi
individualităţii,
sunt instruiţi în Ştiinţa iniţiatică: când femeia îşi va îmbrăţisa
iubitul ea va
spune: “O,
Tată Ceresc!...” şi iubitul său va fi fericit de a fi devenit un
conductor al
energiilor ei care urcă până la Tatăl Ceresc! Şi el, de asemenea,
îmbrăţişând-o
se adresează prin intermediul ei Mamei Divine, energiile lui se
îndreaptă la
fel spre Cer.
În loc să-şi
limiteze schimburile în partea inferioară, unde nu ştim
niciodată ce
putregaiuri şi fermentaţii dăm sau absorbim, trebuie ca bărbatul
şi femeia să
se lege la sursa care este Dumnezeu. Da, trebuie să se lege la
această sursă
a perfecţiunii şi nu la o fiinţă limitată şi imperfectă ca ei. Iată un
bărbat care
spune unei femei: “Dragă, te voi face fericită”. Îl priviţi: e slab,
ignorant şi
nefericit, cum o va face fericită? Numai legându-se şi unul şi altul la
Tatăl Ceresc
şi la Mama Divină pot absorbi forţe din aceste rezervoare
inepuizabile,
pot absorbi o dragoste pură, incoruptibilă, şi se vor simţi adăpaţi,
luminaţi, reînprospătaţi,
întineriţi, fericiţi. Trebuie să ştim să creem şi să
menţinem fără
încetare legătura cu dragostea divină. Tot ceea ce facem
trebuie să fie
cu bun simţ, purificat, consacrat, sfânt pentru a servi o idee
grandioasă:
Împărăţia lui Dumnezeu şi Dreptatea Sa.
Iată
cunoştinţe pe care oamenii nu le posedă. Ei nu servesc decât
personalitatea
lor şi a altora şi cum personalitatea are rădăcini subterane, ea îi
antrenează
spre abis. Dar, e dificil să schimbi punctul de vedere al oamenilor.
Au obiceiuri vechi
pe care le repetă fără încetare: ei îşi satisfac fără încetare
personalitatea
şi nu dau nimic individualităţii lor care rămâne înfometată.
Din păcate,
personalitatea care primeşte o cantitate de lucruri zilnic deşi
poftele-i sunt
satisfăcute, nu e niciodată recunoscătoare. Dovada: o femeie a
dat totul bărbatului pe care-l iubeşte, iar el a uitat-o, e deja cu
altele. De ce?
Pentru că ea satisfăcea doar sexul. Ea nu a reuşit să hrănească în el
ceva
sublim, o altă natură plină de nobleţe care nu uită niciodată binele pe
care i l-a
făcut şi rămâne veşnic recunoscătoare. Şi astfel biata femeie se plânge: i-am
dat totul, şi
uitaţi-vă acum cum mă tratează! Ei da,
pentru că ea a hrănit o
natură care e tot timpul ingrată.
În ziua când această problemă a celor două naturi vă va fi mai clară,
veţi
ajunge să vă
rezolvaţi mai bine problemele sexuale. Cel ce dă curs liber
tendinţelor personale, egoiste, pierde
controlul asupra sexualităţii sale: e ca şi
cum organele sale ar funcţiona independent faţă
de el fără ca el să poată opri
sau încetini ori ce ar fi. El constată numai,
nu poate nimic, sunt alte forţe care
au pus mâna pe el, care iau tot; el numai
observă... În timp ce în dragostea
spirituală, veţi constata că voi, adică
sufletul vostru, individualitatea voastră e
cea care domină şi se hrăneşte. Chiar dacă nu
e mai mult de o privire, o
prezenţă, un parfum, dar sunteţi fericit,
dilatat pentru că voi înşivă, natura
voastră superioară e cea care a mâncat, care a
băut, care a respirat şi nu au
făcut-o alte
entităţi străine prin intermediul vostru.
Vă dau
adevărata lumină asupra acestui subiect, şi credeţi-mă, nu
inventez
nimic. Dragostea este cel mai mare mister care există; îl cunoaştem
foarte puţin
şi continuăm să o practicăm fără să ne gândim şi fără să
înţelegem. De aceea suntem mereu nesiguri şi ne simţim nefericiţi. Chiar dacă
ştiinţa face
descoperiri formidabile, cât timp problema dragostei nu va fi
înţeleasă şi
rezolvată umanitatea nu va ieşi din necazuri. Iată punctul de
vedere pe care
mi l-a dat Cerul şi care îmi permite să văd clar această
problemă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu